lobke0094.reismee.nl

De eerste 2 weken bij de family

Hello everybody!


Het is nu ongeveer 3 weken geleden dat ik vertrok uit Nederland. Ik zit nu 2 weken bij mijn nieuwe Hostfamilie in Martinborough. Ik merk, hoe langer ik hier zit, hoe sneller de tijd voorbij vliegt.


Ik zit even te bedenken waar ik zal beginnen. Nou dag twee dan maar. Ik had jullie verteld dat ik de volgende dag meegenomen zou worden naar 1 van de boerderijen van Andy. Er zouden schapen geschoren worden. Dus die ochtend stond ik netjes om 9 uur klaar. Maar, ik hoorde dat er een paardenrit (michelle, de moeder heeft een touristenbedrijf en doet horseriding/high ropes en hiking) verplaatst was. Dit zou betekenen dat we om 10 uur zouden vertrekken. Eenmaal ready om 10 uur ging Michelle naar haar werk. Ze zei dat ik maar moest wachten op Andy, de vader. Hij zou mij wel vertellen wat de plannen van de dag waren. Dus de ochtend tikte door en door. Ondertussen moest ik Abby vermaken. Toen Andy eindelijk s'middags thuis kwam bleek dat het hele plan van de boerderij niet door ging.


Tsja, zegt Andy altijd, ik heb geen idee hoe laat ik thuis ben en hoe de dag verloopt.


En eigenlijk geld dat hetzelfde voor Michelle. De dag kan om het half uur veranderen. Zoo, dat is wel even wat anders als in Nederland! Hier moet ik dan ook behoorlijk aan wennen.


De familie is een échte kiwi-familie. Lekker chaotisch en druk. Dat is soms heel lastig, want je weet heel niet waar je aan toe bent. Maar aan de andere kant ziin ze daarentegen ook weer heel flexibel. Met dagen vrij geven etc. Dat is weer super fijn.


De kinderen hebben nog vakantie. Dat betekent dat ze alle drie, George, Harry en Abby, de hele dag thuis zijn. De ouders willen nog niet dat ik met de kinderen de auto in stap. Ik heb met michelle geoefend. Maar als iemand mij op de vingers zit te kijken word ik super zenuwachtig en gaan er wel eens wat dingetjes mis..;p. Schuin parkeren, of tegen een stoeprandje aanrijden haha. Maar als ik alleen rij, of met een vriendin, gaat het super goed!. Maargoed, dat ik nog niet met de kinderen mag rijden is wel een groot nadeel. Want dat betekent dat we de hele dag thuis zitten, of michelle of Andy moet ons ergens droppen en weer ophalen. Dat gebeurt ook wel regelmatig. Dan ga ik met Abby, de kleinste naar een voorstelling in de bibliotheek en daarna naar het park. Dat is altijd erg leuk!


Straks als de kinderen naar school gaan zal alles wel anders worden (De scholen beginnen over twee weken). Michelle heeft al een schema voor mij gemaakt voor wanneer de kinderen naar school gaan. Ik had aan haar gevraagd of ze dat wilde doen, zodat ik weet wat ze van mij verwacht. Ik ga dan 2 keer in de week s'ochtends met Abby naar playcentre. Dat houd in dat je bij je kind blijft en met hem of haar gaat spelen. Maar ondertussen ook andere au pairs en moeders ontmoet. In februari begint abby al met kindy. Dan gaat ze 2 ochtenden in de week naar school. Donderdag en vrijdag moet ik George uit school halen. Verder zal ik Abby naar Ballet moeten brengen 1 keer in de week en George naar Rugby (Wanneer het seizoen weer start).


Daarbij hou ik het huishouden bij. Dus, wassen, stofzuigen, kinderkamers opruimen etc. Dat is hier wel nogal lastig haha. Want als je denkt lekker alles netjes en wel hebt is het na 2 uur weer een grote zooi. En over hygiene hier op het platteland doen ze ook niet zo moeilijk. Meestal heeft Michelle geen tijd voor schoonmaken, dus schiet dat erbij in. Misschien dat ik ze nog kan overhalen tot het nemen van een schoonmaakster?;p


Achja, dat is nou een easy-kiwi-way-of-living. 'Just be relaxed' zegt Andy als ik me druk maak om iets;p. Beetje tegenovergestelde van mij dus, maar wel goed om eens mee te maken! haha


De familie is wel heel family-gericht. Dat is wel heel gezellig! Elke avond zitten we samen aan tafel. Michelle kookt als een 5 sterren kok waar ik niet aan kan tippen. Ze zet elke middag en avond weer geniale dingen op tafel. Pompoen en kreeft, wat wij haast nog niet met kerst eten, is hier de dagelijkse gang van zaken. Als ik t zo kan zeggen. Zoals ze van te voren al aangaven zijn het échte vleeseters. En dat is ook wel te merken! haha. Volgensmij gaat er elke dag een half schaap hier doorheen. Gisteren bijvoorbeeld. Charlie (Stiefdochter) had een verjaardagsfeestje waar iedereen kon blijven eten. Andy had al aangegeven de vorige avond eerder naar huis te gaan om een lam voor het feest op te halen. Ik snapte niet precies wat hij daarmee bedoelde. Waarschijnlijk moest hij lamsvlees uit de vriezer in de schuur halen ofzo. Nouja, dat was dus inderdaad niet de bedoeling. S'avonds stond er een soort van bbq in de tuin. Hierin zat een héél schaap in, bruin te draaien aan een stok!


'Kijk Lobke!', zei Charlie, het vlees voor vanavond! haha 'ja we zullen niet tekort hebben, ' dacht ik bij mezelf. Ah wat was dat een sneu gezicht! Maar ik moet wel zeggen, dat het erg lekker en mals vlees was. Nouja, als dat beestje in iedergeval maar een goed leven heeft gehad. In NZ zullen ze 'm niet missen denk ik, want er wonen hier méér schapen dan mensen.


Wat betreft opvoeding denken ze hier ook heel anders dan in Nederland. Over het algemeen worden de kinderen, net als in Australië, behoorlijk verwend opgevoed. Dat geld hier vooral voor de jongste. Abby, een nakomertje denk ik, is hét prinsesje in de familie. Als ze bij haar moeder is weet ze dat ook precies en gedraagt ze zich daar ook naar. Als mams er niet bij is, is Abby bijna een ander kindje. Omdat ze dan niet op haar moeder gefocussed is, kan ik heel leuk met haar spelen en luistert ze goed. Het is wel heel leuk om te zien dat de band tussen mij en Abby steeds beter en hechter word. Omdat het zo druk in het huis is, en ik niet heel vaak de kindeen helemaal alleen heb, zal dat wel wat langer duren.


En nu even over alles wat ik hier tot nu toe heb ondernomen/gedaan:). Ik heb na een aantal dagen lisanne ontmoet. Een Nederlandse au pair die ook in Martinborough woont. Ze woont bij een hele lieve familie en zorgt voor 2 kindjes van 5 en 2 jaar oud. Ik zie haar onderhand erg veel en we ondernemen heel veel samen:). Als we aan het werk zijn gaan we bijvoorbeeld met de kinderen picknicken in het park of naar de bibliotheek boeken uitkiezen met de kinderen. Of we komen gewoon met de kinderen bij elkaar op bezoek. Laatst hebben we bij haar een groot zwembad opgezet, dat vond Abby helemaal geweldig. Wij hebben sinds een week een super lieve nieuwe pup. Dan komen ze langs om de pup te bewonderen.


In onze vrije tijd gaan we een hapje eten in het dorp. Wat dat betreft is Nieuw Zeeland best wel hip. Ze hebben heel veel hippe, knusse koffie-tentjes of restaurantjes. Daarbij staat Martinborough bekend om haar wijnvelden. Je kunt hier dan ook overal de plaatselijke wijn proeven.


Vorig weekend zouden we samen voor een weekend naar Lake ferry gaan en daarna een route touren langs het strand. Helaas had Lisanne keelontsteking dus kon ze niet gaan. Aangezien ik toch wat met mijn vrije dag wilde doen, heb ik t in mn uppie gedaan! haha. Eerst zag ik er een beetje tegenop, maar uiteindelijke voelde het toch ook wel stoer. Om rond te touren over de geweldige heuvels en langs de ruige kust in je 'eigen auto' haha. Dezelfde dag heb ik ook nog een wandeling gemaakt door de pinnacles. Dit is een een ruig gebied met veel rotsen vlakbij het strand. Het lijkt alsof er allemaal enkele punten uit de gront opstijgen. Hier heeft Lord of the rings ook gefilmd.


Ook heb ik via de familie een Duitse au pair leren kennen, Julia. Zij is hier afgelopen week 2 dagen geweest. Samen met Charlie en Julia hebben we paardgereden door de bergen, dit was ook erg gaaf. Volgensmij dachten ze dat ik paardenschuw was, want ik gedroeg me nogal spastisch wanneer ik achter een paard langs moest. Nouja, in Nederland hebben ze mij altijd geleerd dat je nooit, maar dan ook nooit, achter een paard zijn kont langs moet lopen. En aangezien ik bloederige foto's heb gezien van Charlie die een paar weken geleden in haar gezicht is geschopt, was ik niet zo relaxed bij het optuigen (geen idee hoe je dit noemt) van het paard. Maargoed, toen ik uiteindelijk op het paard zat was het het super leuk! haha


Dit weekend was ik vrijdag uitgenodigd bij Lisanne om home-made-pizza te eten. Daarna hebben we de Hobbit gekeken om een beetje in de 'NZ-mood' te komen. Zaterdag heb ik (jaja, ben heel trots! haha) een 1,5 uur lange tocht gereden naar Wellington. Deze ging ook gedeeltelijk door de bergen. Dat was echt super gaaf! Maar aangezien mijn hostmom mij er even goed indrukte dat ik zélf 700 dollar moest betalen als de auto schade heeft was mijn tempo niet zo snel. Ach laten we zeggen, erg veilig. Er waren volgensmij heel wat auto's die blij waren wanneer er een inhaalstrook in het zicht kwam;p. Maar ik heb de auto dan ook helemaal veilig en wel weer thuis gebracht haha.


We zijn dus zaterdag een dagje naar Wellington geweest. Wat een super leuke stad! Het heeft niet één bepaalde sfeer, of bouw. Dat is best wel gek, dat zie je bijna nergens in Nieuw Zeeland (tot nu toe dan). Het heeft wel heel veel leuke winkeltjes en hippe eettentjes. We zijn niet heel veel verder gekomen dan de winkels, dus we moeten zeker nog terug om de tourist uit te hangen.


Gister, maandag, was mijn tweede vrije dag. Ik heb lekker uitgeslapen en hardgelopen. Opzich ben ik nog best sportief bezig, want ik probeer 4 ochtenden in de week een rondje te maken. Er is hier wel een gym, maar dat stelt bijna niets voor. S'middags ben ik naar Masterton gereden (ongeveer 40 min). Ik heb hier wat boodschappen gedaan en rondgekeken. Eenmaal thuis was het verjaardagsfeestje van Charlie al begonnen. Heel leuk, want zo leer je weer allemaal nieuwe jonge mensen kennen. Het was een geslaagde avond. Helaas wel weer vroeg mn bed in, want de volgende dag moet ik gewoon weer 'aan 't wark'. En dan zijn we alweer beland bij vandaag! En zo vliegen de dagen voorbij.


Er staan ook veel leuke dingen op de planning. Ik wil Lisanne leren kamperen (al heb ik het zelf ook nog niet vaak gedaan haha). Dus we willen binnenkort naar Mount Holdsworth. Daar een wandeling maken en ons tentje opzetten. Verder ben ik een lijstje aan het maken met alles wat ik wil zien en doen tijdens mijn verblijf hier. Van één ding ben ik zeker. Ik wil absoluut de 4 daagse wandeling maken langs het Abel Tasman Beach. Dit ligt in het noorden van het Zuider eiland. Dit schijnt echt super mooi te zijn. In februari staat ook een 4 daagse tocht gepland met Julia en een andere au pair langs het Taupo lake.


Ik heb nog aardig wat contact met de meiden van de orrientatie. Ze wonen bijna allemaal in Auckland. Ik wil binnenkort ook een vlucht boeken naar Auckland en hen weer ontmoeten.


Nou, genoeg dingen om naar uit te kijken denk ik:)


We gaan over ongeveer 1 uurtje (waarschijnlijk 2 ;p) richting het strand aan de West kust. We verblijven hier 4 dagen in een strandhuis met de hele familie van Michelle. Ze nemen 4 paarden mee. Dus misschien dat mijn droom om paard te rijden op het strand wel uitkomt! :)


Als ik weer genoeg heb om te vertellen plaats ik weer een berichtje natuurlijk. Ik wil iedereen nog heel erg bedanken voor alle lieve berichtjes die jullie in het boekje hebben geschreven die ik meegenomen heb! Het is zo leuk om er doorheen te bladeren en af en toe te lezen. Ik heb nog steeds de USB niet gezien, dus ik hou het nog aardig lang vol haha. Maar ik vind het leuk om nog wat tegoed te hebben;)


Ik heb een tijdelijk nieuw nummer waar ik op bereikbaar ben tijdens mijn verblijf in Nieuw Zeeland: (+64) 0224181335.


Heel veel liefs! xxx


Lob (mijn bijnaam hier in huis: Lobster haha)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!