lobke0094.reismee.nl

time flies!

Lieve mensen,


Hier weer een berichtje uit Auckland. Ik realiseerde me vanochtend echt dat ik nog maar 6 weken bij de familie te gaan heb.. Shocking! De tijd flitst hier echt voorbij..


Ik heb in de tussentijd weer heel wat meegemaakt. Ik denk dat het het leukst is als ik vertel wat de hoogtepunten waren van deze periode.


Waar zal ik eens beginnen.. Het raften in rotorua. Ik ben voor twee dagen naar Rotorua geweest met 3 andere meiden. Lisa, Stephanie en Emelie, alle drie au pairs. Vrijdagavond 11 april na werktijd heb ik een huurauto opgepikt in Auckland centre. Vanuit daar heb ik iedereen opgepikt en zijn we binnen 3,5 uur naar Rotorua gereden.


Eenmaal aangekomen eigenlijk meteen naar bed gegaan. We verbleven in een leuk hostel in het centrum. We sliepen in een kamer met 8 andere backpackers. We maakten niet een hele leuke binnenkomer in onze dorm. Aangezien het al rond half één ’s nachts was en iedereen op onze kamer al sliep.


‘S ochtends ging de wekker alweer lekker vroeg, want er stond ons een avontuurlijke raftingtrip te wachten om 9 uurJ


Het grappige was dat Lisa op het ‘meetingpoint’ een goede vriendin uit Duitsland tegen het lijf liep. ‘ Hoe klein kan de wereld zijn?’


Na onze geweldige wetsuits aangedaan te hebben en wat voorbereiding uitleg kregen zijn we met onze raftingboot richting de rivier vertrokken.


Er werd ons verteld dat we eerst van de 2 ‘kleine’ watervallen afgaan voordat we de ‘grote’ tegemoet gaan. Deze ‘grote’, is de hoogste waterval die gebruikt word voor rafting wereldwijd. Hoe vet!?


Al zeg ik dat wel, maar 10 meter voordat we ervan af gingen scheet ik ook wel even 7 kleuren, haha. Uiteindelijk viel het enorm mee..


Na het raften hebben we nog een koffie gedaan in het centrum en daarna zijn we weer richting Auckland gereden.


Al snel daarna heb ik één van mijn mooiste trips gemaakt tot nu toe!.. In het paasweekend ben ik met 3 lieve meiden voor 6 dagen naar de Oost-kust geweest. We hadden een camperavan gehuurd, of nouja, eenmaal bij het oppikken bleek het een busje te zijn met een tent erboven op. Wel super vet natuurlijk! We sliepen met z’n vieren elke nacht in de tent op onze auto.


Maar ik zal bij het begin beginnen.. Donderdagochtend 17 april. Het was heel slecht weer. Ondanks dat besloot ik toch een rondje hard te lopen. Eenmaal aangekomen bij kohi beach werd ik verrast door mega hoge golven. De zee was zo wild dat het water over de boulevard stroomde, de straten in. Het water stond bij sommige buurtbewoners bijna tot aan de heupen! Ik heb nog nooit zoiets gezien!


Doordat de hoofdweg langs het strand was afgesloten door de wateroverlast stond het verkeer helemaal vast. Dit was helaas het geval in heel Auckland. De andere 3 au pairs, Larissa, Stephanie en Theresa haalden de camperavan op bij het verhuurbedrijf. Daarna pikten zij mij op thuis om door te rijden naar onze eerste bestemming, Tauranga.


Wat later kwam ik erachter dat blijkbaar Auckland last had gehad van een cycloon.. Misschien moet ik toch maar eens wat meer het nieuws volgen haha.


Eenmaal aangekomen in Tauranga hebben we daar een korte wandeling gemaakt langs Mount Manganui. Ook hier was de zee heel wild en de lucht was mistig. Dit maakte een heel mooi beeld.


Daarna nog even snel naar de supermarkt om de laatste dingetjes te halen. We hadden ons hele weekend behoorlijk uitgestippeld, waar we heen wilden en welke activiteiten we wilden doen. Ook iedereen had een lijstje gemaakt met plaatsen waar we zouden konden overnachten.


We dachten gewoon cheap-ass op parkeerplaatsen/vrij kamperen, aangezien we een ‘camperavan’ hadden gehuurd. Bleek dat er heel geen keuken of wc in de wagen zat. Het was gewoon een 5-persoons busje met een tent erboven op. Achja, dat hadden we ook eigenlijk wel kunnen verwachten voor dat geld haha. Maargoed, nu moesten we dus óf op een camping staan, óf op een vrij-kamperen-plek met wc.


Onderweg hadden we bedacht naar MC-Clarens Fall te gaan en daar te overnachten. Een vrij-kamperen-plek mét wc (jaja, toe maar) 20 minuten rijden van Tauranga. Aangezien de navigatie die plek niet kon vinden ben ik het maar gaan vragen in de supermarkt. Nou, volgens Larissa trok ik wit weg nadat ik terug kwam van de supermarkt haha. De supermarkt-man keek mij geschrokken aan toen ik vroeg waar MC-Clarens Fall zich bevind. Hij kwam aanzetten met een lekker spannend verhaal over een aantal moorden die daar hadden plaatsgevonden… Jammer dat google dat niet aan geeft!


Nouja goed, vanaf toen hebben we maar besloten om veilig naar campings te gaan. Maar we hadden wel een probleem voor de eerste avond. Het was donker en we wisten niet waar te overnachten. Zo lief als de supermarktman was (Een Nederlandse voor afkomst, dat zegt alles! Haha) bood hij aan om in zijn voortuin te staan.


Eenmaal aangekomen bij zijn huis werden we vriendelijk ontvangen door zijn vrouw (ook aan nanny) en zijn 18-jarige dochter. We hebben onze tent opgezet en ons eerste maal gekookt, spaghetti.


De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Whakatana. Een dorpje aan de Bay of Plenty (Oosten van Noorder-eiland). Daar hadden we om 12 uur een Maori Experience. Maori zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. We werden heel vriendelijk ontvangen. Het begon met een informatie filmpje, toen lieten ze hun welkom dans zien en als afsluiting een Maori-lunch. Super lekker!


Toen zijn we doorgereden naar het dorpje Te Areoa. De hele route die wij gereden hebben loopt langs het strand. Wauw! Wat een gave route. De oostkust is eigenlijk helemaal niet populair onder tourristen, dus wij waren maar één van de weinigen op de weg. Dit maakt het heel bijzonder. In de omgeving wonen maar weinig mensen. Soms vind je een dorpje met verouderde huizen. In dit gebied leven veel Maori mensen.


Eenmaal aangekomen ’s avonds bij onze camping in Te Areoa hebben we noodles gemaakt. Zittend onder ons leuke afkapje op onze klapstoeltjes horen we ineens wat geknor. Toen we de zaklamp aan deden werd het duidelijk! Een hele groep varkentjes liep onze tafel voorbij.. Haha geniaal!


De volgende ochtend hadden we de wekker goed vroeg staan. Om 6 uur vertrokken van de camping om de zonsopgang te zien bij de Eastcape. Het meest oostelijke punt van Nieuw Zeeland. Het eerste punt in de wereld waar de zon opkomt. We klommen op naar de vuurtoren, gelukkig nét op tijd voor de zon opkwam. Het was een beetje bewolkt en mistig, maar dat maakte het ook wel speciaal.


Vanaf daar zijn we richting Gisborn gereden. Dit stuk was echt het mooist wat ik tot nu toe heb gezien hier in New Zeeland! Ik had echt het gevoel dat ik in New Zeeland was. Het strand en de rotsen waren ruig, de heuvels waren mosgroen en de zee was wild. Af en toe liepen er een paar koeien of paarden langs het strand. Hier hebben we echt een paar hele mooie foto’s kunnen maken!:)


In Gisborne hebben we een beetje rondgewandeld en gewinkeld. Een ding waarvoor je niet naar dit land hoeft te komen is steden. Want die stellen echt niets voor. We hebben die avond op een camping gestaan 10 minuten rijden van Gisborne. We stonden met ons busje pál aan het strand. Dit was echt een mooie plek om Pasen te vieren! Want het was alweer Pasen.. Time flies!


Ook hier hebben we de zonsopgang gezien. Dit keer was de lucht helder, het was dan ook prachtig.


Ik was al 2 dagen ziek aan het worden. Ik ben daarna dus weer mijn bed ingekropen. De meiden hebben ondertussen pannenkoeken gebakken voor onze paasbrunch, liefJ. Ook hebben we nog een paaseieren-zoektocht op het strand gedaan. Zelfs met gekleurde gekookte eieren! Haha


Hierna zijn we doorgereden naar Lake Waikaramoana. Ook hier hoor je bijna niemand over, maar mijn hostdad zei dat het het zeker waard is daar een wandeling te maken. Daar aangekomen hebben we ons busje gesetteld op een camping aan het meer. Het regende pijpenstelen, dus alle campinggasten waren in de gemeenschappelijke keuken te vinden. Dit was eigenlijk heel gezellig! Iedere familie of backpacker die z’n eigen prutteltje kookt haha. Om nog meer in die mood te komen hebben we ook nog lekker ouderwets rummikub en mens-erger-je-niet gespeeld.


De volgende dag hebben we een korte wandeling gemaakt de bergen in langs het meer. Op een gegeven moment hadden we een prachtig uitzicht over het meer! Onderweg kwamen we een guide tegen. Hij leidde een guided-tour van 4 dagen rondom het meer, en dit was de laatste dag.


Eenmaal terug bij ons vertrouwde busje lag er een papieren zak met een tekst op ons raam. ‘Hi girls, this is the guy you met at the track. If you would like to stay at my place in Rotorua, then you are welcome!’


Dit kwam mooi uit! Want onze volgende bestemming was Rotorua. Maar eigenlijk wilden we niet wéér geld uitgeven aan een camping. In Rotorua hebben we hem gebeld. We werden uitgenodigd voor een drankje bij een vriend van hem. Aangekomen bij zijn vriend kwamen we erachter dat die vriend onze rafting-guide was van vorige week!


Daarna zijn we naar zijn huis vertrokken. Hij woont op een golf terrein. Hij huurt daar heel goedkoop een huisje van de eigenaar. Hij moet de boel een beetje in de gaten houden. Ik wist wel dat hij niet een hele schone jongen was, maar dit was toch wel even uuhm.. wennen haha. Het was in ieder geval goed te zien dat hij al voor een lange tijd geen vriendin had gehad. De ovenschotel van 2 weken geleden stond nog op het aanrecht, mét alle andere afwas.. haha. Laat ik het daar maar bij houden. Maargoed, het was in ieder geval een hele toffe vent! We hebben wraps gemaakt en deden daarna nog een drankje.


De volgende dag zijn we naar waiotopo wonderland geweest. Een park met ‘levend water,’ oftewel, heel veel geisers. Ook hebben we nog gezwommen in de hot water pools (een warm water stroom door de geisers), super relaxed!


Onderweg vonden we nog en mooi plekje om voor het laatst samen te eten. Al met al echt een top weekend/midweek!:)


Eenmaal thuis vliegen de dagen voorbij. Met de kinderen gaat het super goed. Ik ben verliefd geworden op Quin, de baby. Het is echt een dropje. Hij heeft hele verhalen te vertellen, en lacht de hele dag door. Echt een knuffelbeertje. Aangezien ik nu goed weet hoe zijn dag eruit zien (routine met fles geven/slapen etc) pas ik nu vaak op hem, zodat Sacha weg kan.


Ook met Farrah gaat het heel goed. Zij is nu 2 jaar, het echt een popje. Ik merk echt dat ze zich aan mij heeft gehecht. ‘Mornin Obke!’ zegt ze ’s ochtends. Of ‘See you mate’ (heeft haar vader haar geleerd).


Ik en Sacha, mijn hostmom, hebben ook wel echt een band opgebouwd. We zijn toch de hele dag samen. Dat maakt ook dat mijn Engels enorm voorruit gegaan is. Want we praten de hele dag samen Engels natuurlijk.


Wat betreft mijn opleiding. Zoals sommigen van jullie wel weten moet ik hier in Nieuw Zeeland toelating doen voor de Hoge Hotelschool in Leeuwarden. Nu heb ik volgende week maandag een IQ test met skype aan en mijn hostparents als ‘supervisors’. Best spannend! En rond juni heb ik een aantal motivatie gesprekken via skype.


Oja! En een update wat betreft mijn ‘reizen in juni/juli’. Ik heb mijn vlucht een aantal maanden verplaatst. Ik vlieg nu 28 juli terug en ben 30 juli terug in Holland.


Ik heb een buspas geboekt en mijn vlucht naar…. Jaaaa, Australië-Melbourne!:) Ik ga vanaf 23 juni 3 weken reizen met de stray-bus in het Zuider-eiland. Waarvan de eerste week met een vriendinnetje die ik ontmoet heb in Martinborough, Theresa, een Duits meisje.


14 juli kom ik aan in Melbourne. En daar ga ik familie van der Linde ontmoeten! En daar kijk ik enorm naar uitJ Ik zal daar sowieso een week verblijven. Verder ben ik een weekend in Melbourne. Daar ga ik een Nederlands vriendinnetje ontmoeten, Anouk, yeah! Haha. En de 2e week heb ik nog geen plannen. Misschien dat ik met een andere au pair naar Sydney ga, maar dat moet ik nog even aankijken..


Ik denk dat dit wel genoeg is om te lezen, sorry! Ik hoop dat het in ieder geval een beetje leuk is om te lezen;) Lieve lieve allemaal, ondanks alles mis ik jullie wel hoor!


Nou, geniet van de lente daar! Hier begint het al behoorlijk winter te worden.


Jullie horen weer van mij


Dikke kus,


lob

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!